Strona główna forum Witaj Nieznajomy   | Zaloguj się   
  Szukaj  
  Strona główna  | Najświeższe wątki  | Kto jest obecny  | Lista użytkowników  | Szukaj  | Pomoc  | Źródła RSS


Skocz do »
 
Status wątku: Aktywny
Wszystkich postów w tym wątku: 3
Autor
Poprzedni wątek Ten wątek był oglądany 3722 razy i ma 2 odpowiedzi Nastepny wątek
Mężczyzna Gość



Dołączył: 2006-01-20
Postów: 263904
Status: Nieobecny

Scenariusz kl. 6 - Jak skutecznie odmawiać

Franciszka Grażyna Żak Nowogrodziec 2001.02.28
59 – 730 Nowogrodziec
ul. Słowackiego7/4

SCENARIUSZ ZAJĘĆ
PRZEPROWADZONYCH W KLASIE VI D
W DNIU 27 WRZEŚNIA 2000 ROKU


TEMAT: „JAK SKUTECZNIE ODMAWIAĆ, GDY KTOŚ NAKŁANIA NAS DO ZROBIENIA CZEGOŚ ZŁEGO”

CELE
1.Kształtowanie umiejętności skutecznego odmawiania.
2.Wdrażanie uczniów do autorefleksji, rozwijanie samoświadomości.

METODY
1.Burza mózgów.
2.Mataplan.
3.Drama.
4.Praca w grupach.
5.Dyskusja.

MATERIAŁY
Szary papier, flamastry, lista cech osobowości, lista warunków skutecznego odmawiania, koperty, małe kolorowe kartoniki, opisy scenek, rysunek „kwiat mojej siły”.
Uczniowie otrzymują komplet materiałów, z których złożą własną książeczkę.

PRZEBIEG ZAJĘĆ
1.Przywitanie się uczniów nawzajem „każdy z każdym”.
Chodząc po sali, uczniowie witają się ze sobą za pomocą dowolnych, przyjaznych gestów i miłych słów .
2. Zawarcie kontraktu – ustalenie zasad pracy i zachowania się na lekcji.
3.Podanie tematu zajęć.
4.Odegranie trzech scenek z przykładami nakłaniania kolegów do czynienia złych rzeczy./scenki prezentują uległość i podejmowanie ryzykownych decyzji/.
5.Podział klasy na małe grupy.
6.Praca w małych grupach – stworzenie grupowych metaplanów w celu określenia warunków i skutków nakłaniania nas do działań z przekroczeniem norm:
-do czego możemy być nakłaniani,
-kto może nas nakłaniać,
-dlaczego to robi,
-jakich sposobów używa,
-efekty ulegania namowom/ osobiste straty, zyski/.
7.Prezentacja prac poszczególnych grup.
8.Sporządzenie klasowego metaplanu.
9. „Burza mózgów” na temat warunków skutecznego odmawiania.
Ustalenie w jaki sposób to zależy od nas. Wyszukujemy z podanej listy cech osobowości , te które ułatwiają nam prezentowanie własnego zdania.
10.Dyskusja na temat naszych doświadczeń i przekonań.
11.Znaczenie wiedzy merytorycznej na temat zagrożeń wynikających z podejmowania ryzykownych zachowań.
12.Ćwiczenie .
W parach osoba A mówi osobie B, które jej cechy podobają się osobie A najbardziej i dlaczego. Następnie to samo ćwiczenie wykonuje osoba B wobec osoby A. Ćwiczenie trwa 6 minut.
13. Uczniowie tworzą kwiat swojej mocy – wpisują w płatki kwiatu te cechy swojej osobowości, które lubią i cenią najbardziej. Oceniają w jaki sposób mogą być one przydatne w pokonywaniu własnych słabości i w umiejętności podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach.
14.Ustalamy ostateczną listę warunków skutecznego odmawiania/ listy te uczniowie włączają do swoich książeczek/.
15.Ponowna prezentacja scenek / tych samych co w pierwszej części zajęć/ z zakończeniem dopisanym przez uczniów. Zastosowanie wiedzy zdobytej na lekcji.
16.Uczniowie zastanawiają się ,które cechy swojej osobowości chcieliby wzmocnić lub zmienić. Zapisują te cechy na kolorowych kartonikach i wkładają do kopert. Praca te włączają do swojej książeczki.
17. Prowadzący krótko informuje, że praca nad sobą jest możliwa i potrzebna. Informuje również, gdzie uczniowie mogą szukać wsparcia i pomocy.
18.Uczniowie wypełniają ankietę na temat „Które treści na dzisiejszej lekcji uznają za najważniejsze i dlaczego? O czym dowiedziałem/łam się, co zrozumiałem/łam?.


ZAŁĄCZNIKI
NR1.METAPLAN
NR2.LISTA CECH „Jacy jesteśmy”,
„Tolerancja i wyrozumiałość”,
„Takt i uprzejmość”.




Franciszka Grażyna Żak
Pedagog szkolny
Szkoły Podstawowej
w Nowogrodźcu

Załącznik nr 2

LISTA CECH - CZ. I „JACY JESTEŚMY”

- INTELIGENTNY/A/ - PYSZAŁEK
- Z BOGATĄ WYOBRAŻNIĄ - ZAPALENIEC
- NIEMĄDRY/A/ - RZETELNY W PRACY
- UWAŻNY - NIEZAANGAŻOWANY
- OBIEKTYWNY W ŻADNĄ IDEĘ
- NAIWNY - ŚMIAŁY
- BEZKRYTYCZNY - TCHÓRZLIWY
- OGRANICZONY - DOBRY DLA PUNKTUALNY WSZYSTKICH
- CHAOTYCZNY - UCZYNNY
- CIERPLIWY - NIEPOMAGAJĄCY
- LENIWY INNYM
- PRZEDSIĘBIORCZY - OSZUST
- NIEDOŁĘGA - BEZINTERESOWNY
- AKTYWNY - EGOISTA
- ŚLAMAZARNY - WŚCIBSKI
- Z POCZUCIEM GODNOŚCI - AROGANCKI
- PROSTAK

LISTA CECH - CZ. II „JACY JESTEŚMY”

Tolerancja i wyrozumiałość;
Pozwalający na wszystko, tolerancyjny, wyrozumiały, tyran, bezlitosny, dyktatorski, przebaczający, bezwzględny, współczujący, liberalny,
wymagający od innych, sprawiedliwy.

Takt i uprzejmość:
Grzeczny, arogancki, chamski, delikatny, subtelny, napastliwy, ordynarny, uprzejmy, dżentelmeński, taktowny ,brutalny, agresywny.


---
Franciszka Grażyna Żak
[2001-02-28 17:29:50] Pokaż post w wersji do wydruku        Wyślij wiadomość [Odnośnik] Zgłoś szkodliwy lub obraźliwy post  Skocz na górę 
Mężczyzna Gość



Dołączył: 2006-01-20
Postów: 263904
Status: Nieobecny

Re: Scenariusz kl. 6 - Jak skutecznie odmawiać

Ja również w swojej szkole w ramach ścieżki prozdrowotnej realizowałam w klasach szóstych cykl zajęć pod hasłem "Nałogom- nie".
Złożyła się na to praca uczniów, pedagoga szkolnego, nauczyciela sztuki i wychowawców klas 6. Uważam, że takie tematy trzeba realizować w szkole, ale w sposób ciekawy z zastosowaniem różnych metod pracy. Sami uczniowie stwierdzili, że rodzice również powinni zostać do tego zaangażowani, żeby po prostu poznać uczucia swoich dzieci.
---
Lucyna
[2002-01-29 11:01:50] Pokaż post w wersji do wydruku        Wyślij wiadomość [Odnośnik] Zgłoś szkodliwy lub obraźliwy post  Skocz na górę 
Mężczyzna Gość



Dołączył: 2006-01-20
Postów: 263904
Status: Nieobecny

Re: Scenariusz kl. 6 - Jak skutecznie odmawiać

Gratuluje pomysłu . Bardzo ciekawa lekcja. Może dysponujesz scenariuszami lekcji dla gimnazjalistów. Hania
---
Hania
[2002-03-21 11:10:50] Pokaż post w wersji do wydruku        Wyślij wiadomość [Odnośnik] Zgłoś szkodliwy lub obraźliwy post  Skocz na górę 
[Pokaż wątek w wersji do wydruku] [Nowy wątek]